17 profielfototips voor LinkedIn

Hieronder 17 tips om een optimale profielfoto voor LinkedIn te maken.

  1. Kies voor een rustige achtergrond. Een actiefoto is prima, maar de achtergrond mag nooit afleiden. Als je kiest voor een actiefoto dan komt het sporadisch voor dat de kroeg daarvoor de meest geschikte plek is.
  2. Gebruik een achtergrondkleur die ervoor zorgt dat je gezicht eruit springt. Wit, grijs, lichtblauw, lichtgroen.
  3. Zorg dat je gezicht een aanmerkelijk deel van de foto vult. Je tenen, benen en heupen zijn niet van belang. Mensen willen je gezicht zien. Ga hierin niet te ver. Een beeldvullend gezicht heeft juist weer negatieve gevolgen. Laat minstens de schouders zien.
  4. Bedek je ogen niet met een zonnebril. Dit gaat ten koste van je aaibaarheidsfactor (likability).
  5. Kies een recente foto waarop je eruit ziet als jezelf. Die foto bij het zwembad in 1974 was heel mooi, maar je haar zit nu toch echt anders.
  6. Zorg dat je alleen op de foto staat. Knip jezelf niet uit een groepsfoto en zorg dat er geen armen of andere onderdelen van derden op je foto staan. Zet ook geen foto van je kind op LinkedIn.
  7. Maak geen selfie, maar kies voor een foto die gemaakt is met een portretlens (minimaal 85mm). Foto’s die van dichtbij worden genomen met een groothoeklens vertekenen je gezicht. Onderzoek wijst uit dat je als minder betrouwbaar, aantrekkelijk en competent wordt gezien wanneer je van dichtbij met een groothoeklens wordt gefotografeerd.
  8. Lach oprecht alsof je je beste vriend begroet en kijk in de camera. Tanden zijn een must. Een gemaakte glimlach kan worden gezien als arrogant, dus zorg ervoor dat je een oprechte, positieve expressie hebt. Dit betekent dus ook dat je je op je gemak moet voelen bij een fotograaf.
  9. Probeer te lachen met je ogen (bij een oprechte lach gaat dit vanzelf). Wijd open ogen worden geassocieerd met angst, dit is niet hoe je je wilt profileren.
  10. Zorg dat je kaaklijk gedefiniëerd is. Hiermee scoor je wederom punten op de perceptie van je competentie, aaibaarheid en invloedrijkheid. De kaaklijk kan je versterken door je hoofd als een schildpad naar de camera te bewegen (de huid onder de kin strekkend) en je kin iets naar beneden te brengen.
  11. Let op je postuur en pose. Sta rechtop en bedek je torso nooit met je armen. Gekruiste armen beschermen je vitale organen tegen een aanval van buitenaf. Het is dus een houding die we aannemen wanneer we denken aangevallen te kunnen worden. Het is duidelijk dat dit niet ideaal is voor je professionele profiel, tenzij je een bouncer bent ofzo.
  12. De foto moet technisch correct zijn; je ogen scherp, geen overbelichte plekken, goede belichting. Zorg dat je niet opgaat in de achtergrond. De schaduw aan één kant van je lichaam kan makkelijk overgaan in een zwarte achtergrond. Een slechte foto wordt snel weggeklikt of erger nog niet aangeklikt.
  13. Wees zuinig met effecten als overmatige verzadiging van de kleuren en instagram filters en maak de foto’s niet te donker (geen avondfoto’s ook).
  14. Houd er rekening mee dat de foto op LinkedIn uitgesneden moet worden. Voorkom dat je moet kiezen tussen je kin en je ogen en maak je foto in landscape stand.
  15. Een professionele foto onderstreept dat jij een professional bent en dat je net dat stapje extra neemt om ervoor te zorgen dat je goed overkomt. Het is hetzelfde als je goede kleren aantrekken naar een sollicitatie.
  16. Kleed je voor de gelegenheid. Zorg dat je je kleedt volgens de standaard die geldt binnen de branche waar je werkt of wil werken. Draag kleuren die niet al te dicht bij je huidskleur liggen.
  17. Bedenk wat de foto uit moet stralen. Kleuren, lichtheid, expressie en pose vormen een belangrijk onderdeel van de sfeer en betekenis van de foto. Politici en spin doctors zijn zich hier wel van bewust. Blauw staat voor loyaliteit, stabiliteit en rust, groen staat voor succes en hoop, grijs is saai, zwart staat voor agressief maar ook professioneel, wit voor maagdelijkheid en onschuld, rood voor gepassioneerd en agressief (trekt de aandacht ook enorm weg van je gezicht), etc. etc. Wil je overkomen als betrouwbaar of creatief? Neem het doel van de foto mee in de selectiecriteria.

Hieronder nog een mooie infographic van PhotoFeeler.com

perfect-photo-infographic

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s