Een donkere kleur

Onlangs werd ik gebeld voor een LinkedIn portret. Niets bijzonders, maar aan het einde van het gesprek werd er melding gemaakt van een donkere huidskleur. Mijn antwoord: “Geen probleem”.

Om zeker te weten dat ik geen dingen over het hoofd zag, zocht ik nog even op Google. Tot mijn verbazing vond ik weinig relevante informatie en was ik aangewezen op logica. Heel irritant.

Gezien het hoge percentage van de wereldbevolking dat een paar tinten donkerder is dan ik, leek het me een verstandige zaak om de fotografische verlichting in Nederland enigszins op gang te helpen. Daarom deel ik mijn bevindingen (op basis van mijn persoonlijke logica, dus niets definitiefs ;)).

De eerste vraag is natuurlijk wat de verschillen en wat de overeenkomsten tussen een lichte en een donkere huid zijn. Ik kom op één verschil en twee overeenkomsten. Lekker overzichtelijk.

  • Iedere huid heeft een structuur (rimpels, pukkels, poriën)
  • Iedere huid heeft talgproductie, waardoor hij in meer of mindere mate glimt
  • Een donkere huid absorbeert meer licht dan een lichte huid en wordt hierdoor als donker waargenomen.

“Verbazingwekkend, wat een ontdekking” hoor ik u al denken. Maar toch kunnen we met deze informatie al een beetje doorredeneren.

Hoog, midden, Laag

Wanneer we een portret maken, dan beslaan de kleuren in de foto ruwweg drie regio’s:

  1. De hooglichten; (bijna) puur wit
  2. De midtonen; deze vertellen de kijker wat de huidskleur is
  3. De schaduwen; deze kunnen (bijna) puur zwart zijn

Hieronder vind je twee willekeurige kleurenschema’s die je tegen kan komen bij een lichte en bij een donkere huid. Je ziet het hooglicht, een midtoon en de schaduw.

Kleurschema van een lichte huid

Kleurschema van een donkere huid (met een vullicht dus de schaduw is nog aan de lichte kant)

Iets dat direct opvalt is dat er bij de lichte huid een groot verschil is tussen de midtoon en de schaduw. Het verschil in lichtheid tussen het wit en roze is niet bepaald opvallend.

Bij de donkere huid is dit juist andersom. Er is minder verschil tussen de midtoon en de schaduw en het contrast met het hooglicht is juist groot. Hiermee houd je natuurlijk ook rekening bij de kledingkeuze (Een wit overhemd is onnodig moeilijk)

Een ander verschil is de hoeveelheid geel/bruin in de midtonen van de huid. De lichte huid heeft een rodere tint, waar de donkere huid meer op geel gebaseerd lijkt te zijn.

Keuze

Diepe schaduwen en duidelijke hooglichten kunnen natuurlijk een artistieke keuze zijn, maar dan moet je wel weten hoe je een dergelijke keuze maakt.

We weten allemaal dat we een schaduw minder donker kunnen maken, door er wat extra licht op te schijnen. Voor de donkere huidskleur kan dit zelfs met een goud/zilver reflector. (deze kleurt lichte huidskleuren slechts geel, hou het dan bij zilver en wit)

De donkere huidskleur heeft meer meer licht nodig om op de foto te verschijnen dan een lichte kleur. Een kwestie van instellingen.

Hierop zal ik niet focussen. Het is juist de vraag hoe je een hooglicht controleert, want dit is toch de voornaamste uitdaging van een portret van een donkere huid.

Het toeval wil dat het echte hooglicht eigenlijk een directe reflectie is van de lichtbron en dat deze afhangt van een drietal zaken.

  • de glimmendheid of glans van het onderwerp; een spiegel zal duidelijk een lamp reflecteren, maar een wollen deken veel minder. Een (vette) huid reflecteert heel aardig ;).
  • Het formaat van de bron; Een reflectie van de zon is veel scherper en helderder dan de reflectie van een bewolkte lucht. Ook wanneer we compenseren voor de intensiteit. Kijk maar eens naar schitteringen op het water (zelfs in het maanlicht).
  • De hoek waaronder het licht binnen komt; Vanuit sommige hoeken, kan je de zon niet zien in de spiegel…
Nu de praktijk

Wat betekent het controleren van hooglichten nou in de praktijk voor het fotograferen van een donkere huid?

  1. Voor minder heftige, meer gecontroleerde hooglichten gebruiken we een softbox in plaats van een kale flitser. Dit helpt meteen om de structuur van de huid te verzachten.
  2. Accentlichten (bijvoorbeeld een kick light) zetten we op een zo laag mogelijk vermogen, omdat ze snel overdreven witte hooglichten geven t.o.v. de huidskleur en schaduwen.
  3. Indien mogelijk plaatsen we het licht onder een hoek.
  4. We kiezen een telelens, zodat we met behulp van onze kijkhoek de reflectie van de lichtbron zoveel mogelijk buiten kunnen sluiten.
  5. Tot slot kan er gebruik gemaakt worden van make-up die de huid een stuk matter maakt.

Voor hele heftige hooglichten volg je uiteraard exact het omgekeerde advies.

Heb jij meer tips?

Ik ben erg benieuwd wat de ervaringen en oplossingen van andere fotografen zijn. Zet het gerust hieronder bij de reacties.

Er zijn natuurlijk legio uitdagingen over. Bijvoorbeeld wanneer we een donkere huid op een zonnige dag in een lichte omgeving willen fotograferen of wanneer we een gezamenlijk portret van een lichtgekleurde en een donkergekleurde persoon willen maken. Misschien in een volgend blog…

Hartelijk gegroet!

Karin

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s