Wat trek ik aan voor een fotoshoot?

Iedereen die een foto laat maken vraagt zich vroeg of laat af wat hij of zij aan zal trekken.  Met deze blog hoop ik mensen te helpen om de juiste keuze te maken.

Het advies hieronder geldt voor iedereen ( mannen en vrouwen) die zich wil kleden voor een persoonlijk portret zonder commerciële of politieke bijbedoelingen. Steffi Love heeft me geholpen bij de demonstratie.

Strijk

Kreukels kunnen afhankelijk van het type belichting een behoorlijke aanwezigheid hebben op foto’s. Het valt dus aan te raden om kreukvrije kleding aan te trekken.

Mouwen

Het kan nuttig zijn om mouwen te dragen wanneer je gaat poseren. Hier zijn twee redenen voor. Ten eerste wordt de oksel zichtbaar wanneer je een armen omhoog heft. Ik heb nog niet gehoord dat oksels in de mode zijn en tot die tijd fotografeer ik ze liever niet.

Ten tweede kan de arm visueel zo’n groot oppervlak hebben en zo licht oplichten dat hij aandacht steelt van je gezicht.

Kleur

Moeder natuur heeft ervoor gezorgd dat we erg gevoelig  zijn voor signaalkleuren. Wanneer we deze kleuren zien, dan gaat ons oog er meteen naartoe.

Een kleur als rood geeft in de natuur aan dat we te maken hebben met gevaar, agressie of opwinding. Het is niet voor niets dat stoplichten werken met kleuren als rood, geel en groen.

Een portret heeft als doel dat de aandacht naar je gezicht gaat. Het is dus belangrijk dat je kleding niet teveel aandacht trekt.

Het beste draag je effen, gedempte kleuren (niet fel, niet fluorescerent). Puur zwart en puur wit dienen ook vermeden te worden om fototechnische redenen.

kleding-voor-fotoshoot-rood

De kleur rood trekt veel aandacht. De jurk is de ster van deze show

kleding-voor-fotoshoot-blauw

Lichtblauw lijkt niet op de huidskleur, is geen signaalkleur en sluit mooi aan bij de ogen van Steffi Love. De kleding ondersteunt het onderwerp.

Patroon

Stiekem heb ik al verklapt dat effen kleuren het beste in de mens naar boven halen, maar om dit te benadrukken heb ik Steffi ook nog een paar outfits met drukke patronen aangetrokken. Het zijn leuke kleertjes, maar ze trekken erg veel aandacht.

kleding-voor-fotoshoot-felle-kleuren

Miss Scouby heeft een dubbel probleem. De kleuren van haar outfit zijn te opzichtig en het patroon is druk. Het laatste waar we naar kijken is haar gezicht.

kleding-voor-fotoshoot-drukke-patronen

Heftige patronen eisen aandacht op.

Licht of donker

Lichte kleuren komen in een foto naar voren en donkere kleuren neigen visueel naar de achtergrond.  Hier kan je je voordeel mee doen op de foto.

Vind je je heupen te breed, dan kan je een broek kiezen die iets donkerder is dan je top. Vind je je borstpartij te aanwezig, dan pas je precies de omgekeerde tactiek toe. Wil je bredere schouders, draag dan een licht overhemd.

kleding-voor-fotoshoot-zwart

Donkere kleding verdwijnt naar de achtergrond en legt zo de nadruk meer op het gezicht.

Het is niet wenselijk om hele verschillende licht/donker waarden te kiezen. Dus een witte broek met een zwarte top is niet de bedoeling. Het beste is als de licht-/donkerheid van de onder- en bovenkant (broek en top) dicht bij elkaar ligt.

kleding-voor-fotoshoot-licht-en-donker

Een lichte broek maakt de heupen breder. Als we niets proberen te corrigeren dan stemmen we de lichtheid van de kledingstukken op elkaar af.

kleding-voor-fotoshoot-gelijk

Hier zie je een goeie balans van licht-/donkerheid van de top en de broek.

Pasvorm

Het is uiterst belangrijk dat je je comfortabel voelt in je kleding. Niet iedereen voelt zich gelukkig in sluitende kleding, maar dit is wel het type kleding dat zich het mooist vertaalt naar een foto. Het advies is dan ook om de jutezak thuis te laten en iets met een mooie pasvorm te dragen, maar alleen als je je er gelukkig in voelt.

Let er wel op dat je kleding in alle posities netjes zit. Hoe ziet je decolleté er uit als je voorover buigt?

Bij het maken van boudoirfoto’s is het belangrijk om lingerie te dragen die niet in de huid graaft/snijdt. Bij het dragen van kousen kan er bijvoorbeeld beter voor jarretels gekozen worden dan voor zelfophoudende kousen.

Groepen

Alle adviezen hierboven gelden voor ieder individueel lid van een groep. Toch valt er nog wat te winnen als je gezamenlijk afstemt in welke kleurstelling er gefotografeerd moet worden.

Groepsleden hoeven natuurlijk niet strak in dezelfde kleur gekleed te gaan. Beter is om af te spreken om je aan een kleurschema te houden. Bijvoorbeeld: herfstkleuren, koele kleuren, lentekleuren. Let hierbij wel op dat er niet één persoon in wit, felrood, of felle kleuren gekleed is, want deze persoon wordt in zijn eentje het onderwerp van de groepsfoto.

Advertisements

Fotograferen met je iPhone

Op één of andere manier zijn fotografen enorm gericht op hun apparatuur. Fotografen lachen elkaar uit om het gebruik van Nikon, Canon, Sony of wat dan ook. Ze wijten goede foto’s aan goede apparatuur. Het publiek gaat hier in mee. Op feestjes en bruiloften neemt de oom met een professionele camera de foto’s.

Voor mij voelt dit een beetje hetzelfde als iemand “microsoft word” geven en hem dan het vervolg op een roman van Harry Mulisch te laten schrijven.

Geef Harry Mulisch een potlood en hij schrijft (schreef) een mooie roman. langzamer, minder efficiënt, minder goed leesbaar, maar wel een waardevolle, solide roman.

Geef oom Harrie “Microsoft Word” en de roman wordt waarschijnlijk niet al te diepzinnig.

Zijn er ooms die kunnen fotograferen? Ja, natuurlijk! Maar dat komt doordat ze zich verdiept hebben in het vakgebied en niet (alleen) door hun mooie camera en dure lens.

Om te demonstreren hoe machtig kennis is, heb ik mijn assistente met mijn Samsung telefoon (tja, ik heb geen iPhone) gefotografeerd op dezelfde manier als in mijn blog over bewolking. Onderaan dit bericht staat de serie foto’s.

Is apparatuur belangrijk? Ja. Maar apparatuur is niets zonder kennis en zonder visie.

De apparatuur had in dit geval:

  • de blaadjes onscherper kunnen maken,
  • het beeld tot een groter formaat opblaasbaar kunnen maken
  • de vertekening door het gebruik van een groothoeklens kunnen beperken.
  • en we hadden kunnen flitsen in plaats van een reflector te gebruiken (let wel, een flitser is veeeeeeel duurder)

Stel dat ik hier bovenop een mooie compositie had gemaakt, een flatterende pose, en een oprechte expressie had gehad. Dan was de apparatuur nog minder relevant geweest. Dat wil zeggen…Het is wenselijk om een goede foto naar een nog hoger niveau te tillen, maar figuur 1 op hoge resolutie is waardeloos. Figuur 6 op lage resolutie kan je koesteren. Een verbeterde Figuur 6 is een prachtig doel dat wat mij betreft met ieder merk hoogwaardige camera en lens bereikt kan worden. Ik ben dus even niet beschikbaar voor de Canon, Nikon, Sony, Tamron, Sigma, Tokina, Elinchrom, Profoto, Falcon eyes discussie.

Figuur 1 Oom Harrie probeert een leuk standpunt. We hebben mooi zicht op de neusgaten, slecht licht en een foeilelijke achtergrond.

Figuur 1 Oom Harrie probeert een leuk standpunt. We hebben mooi zicht op de neusgaten, slecht licht en een foeilelijke achtergrond.

Figuur 2 De neusgaten zijn minder zichtbaar, het licht blijft slecht en de achtergrond lelijk.

Figuur 2 De neusgaten zijn minder zichtbaar, het licht blijft slecht en de achtergrond lelijk.

Figuur 3 De achtergrond is beter, maar niet echt stunning, wederom slecht licht.

Figuur 3 De achtergrond is beter, maar niet echt stunning, wederom slecht licht.

Figuur 4 Nu gaan we nadenken over de richting en kwaliteit van het licht en de achtergrond

Figuur 4 Nu gaan we nadenken over de richting en kwaliteit van het licht en de achtergrond

Figuur 5 Oeh, als we nou eens een accent toevoegen

Figuur 5 Oeh, als we nou eens een accent toevoegen (de reflector was 7 dollar, en een extra paar handen is vaak gratis).

portret-met-smartphone

Figuur 6 Kijk nou, niet te printen op Times Square formaat, maar zeg nou zelf. die andere foto’s zou je niet eens zo groot af willen drukken.

Win een fotoshoot t.w.v. €250

Op Facebook heb ik een leuke actie lopen waarbij je kan reageren op een bericht om een fotosessie te winnen. Ga naar facebook en doe gezellig mee!

Hieronder de omschrijving die ook op facebook te vinden is.

WIN EEN FOTOSHOOT T.W.V. €250 euro bij Karin Wijma Fotografie!

Je mag kiezen uit:
-een studioportretsessie voor één persoon
-een reportagesessie van jou en je (directe) familie.

Geef om te winnen een reactie onder dit bericht op mijn pagina facebook.com/wijmakenfotos (niet op een share) en vermeld:
1. Waarom jij deze prijs wilt winnen.
2. Wat je verwacht en hoopt van de sessie en het resultaat

Winnaar:
De leukste, vetste, relevantste, origineelste of sympathiekste inzending wint. Lekker specifiek….maar ik wil niet dat jullie je eigen redenen naar mijn wensen gaan vervormen.

Voorwaarden:
-De uitslag wordt bekend gemaakt op vrijdag 3 juli via deze facebook pagina.
-Iedereen mag meedoen, maar de fotosessie vindt plaats in Den Bosch.
-De prijs is geldig tot 1 oktober 2015.
-De winnaar ontvangt 10 geoptimaliseerde foto’s in digitaal formaat op hoge resolutie.
-Beelden mogen door de fotograaf (online) getoond worden ter promotie van Karin Wijma Fotografie.
-De verstrekte informatie wordt door Karin Wijma Fotografie gebruikt voor klantinzicht.
-Deze promotie is op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd door Facebook.
-Door hieronder te reageren ben je akkoord met bovenstaande voorwaarden.
-Kijk voor meer informatie op www.wijmakenfotos.nl

 

 

Knutselwerk

Vandaag een kort bericht. Zoals eerder vermeld, koop ik regelmatig knutselspullen bij de Action. Het is mijn lust en mijn leven…. Ik probeer kleine elementen te maken die ik later kan gebruiken als onderdeel van een fantasiewereld.

KnopenVrachtwagenAppelboom

Ik voeg de losse elementen samen met behulp van photoshop, totdat ze qua kleur en licht bij elkaar passen en een verhaaltje vertellen. Hieronder kan je twee wereldjes zien die ik met behulp van knutselspullen, versiering en speelgoed heb gemaakt. Wie weet kan ik in de legertruck ook wel een volwassen vent zetten.

Selena-klein  Legerwagen-fotografie-Den-Bosch

In de wolken met mijn lieftallige assistente

Je hoort vaak dat een bewolkte dag een ideale dag is om te fotograferen. Men stelt dat de wolken het effect van een oneindig grote softbox nabootsen met een prachtig zacht licht. Helaas is dit niet het hele verhaal. Dat zachte licht gaat je geen mooie foto’s opleveren wanneer je niet weet wat je ermee moet doen.

Figuur 1 Mijn model staat in een open gebied op een bewolkte dag. De richting van het licht is van boven naar beneden.

Figuur 1 Mijn model staat in een open gebied op een bewolkte dag. De richting van het licht is van boven naar beneden.

Één van de problemen van een bewolkte dag is dat de richting van het licht vooral van boven naar beneden loopt. Niet de plek waar je je softbox normaalgesproken neer zou zetten. Het gevolg is dat vooral de ogen weinig licht vangen ten opzichte van de bovenkant van het voorhoofd en de neus. Een look die niet veel mensen nastreven.

Mijn op marktplaats aangeschafte model (figuur 1)  kan het helaas redelijk hebben, echt heftige wallen hebben ze haar niet gegeven, maar geloof me als ik zeg dat dit licht niet het beste uit levende modellen haalt. Dit geldt overigens ook voor haarstylist Karin die een speldje van de kinderen in het haar van het model heeft gepropt.

Het is opvallend dat de foto saai is. Model en achtergrond zijn ongeveer gelijk belicht en het is alleen de onscherpte die het model losmaakt van de achtergrond. Ook is het licht ontzettend vlak. We zien weinig eigen-schaduwen die het gezicht een derde dimensie geven (zie voor meer uitleg ook “de taal van het licht”). Samengevat:

  1. Het licht komt van boven
  2. Voorgrond en achtergrond zijn gelijk belicht
  3. Het model komt niet los van de achtergrond
  4. Het licht is vlak
Figuur 2 Het model staat onder een afdak. Vooral horizontale lichtstralen bereiken haar.

Figuur 2 Het model staat onder een afdak. Vooral horizontale lichtstralen bereiken haar.

Het is tijd om mijn voornaamste probleem op te lossen. Een minimale vereiste is een correcte richting van het licht. Ik heb de beschikking over een superhandige poort/tunnel die met zijn dak al het licht van boven blokkeert. Wanneer ik het model in deze poort plaats (figuur 2) dan laat ik daarmee alleen de meer horizontale lichtstralen toe. Dit zorgt meteen voor een elegantere belichting van rimpels en wallen.

We zien dat de nadruk minder op de allerbovenste rand van het voorhoofd ligt en bovendien zien we meer contrast. De schaduwen op het gezicht (bijvoorbeeld onder de kin) zijn iets donkerder ten opzichte van de lichte stukken. Dat lang niet al het licht in de poort komt, wordt vooral duidelijk wanneer we de zwarte achtergrond zien (het einde van de poort). Hoewel we op zich een acceptabele foto hebben, blijven er 2 problemen.

  1. Het model is nog steeds redelijk (hoewel minder) vlak belicht.
  2. Het model gaat via de haren langzaam over in de zwarte achtergrond
Figuur 3 Het model draait weg van de uitgang tot er een mooie , vormende schaduw aan haar linkerzijde ontstaat (voor de kijker rechts).

Figuur 3 Het model draait weg van de uitgang tot er een mooie , vormende schaduw aan haar linkerzijde ontstaat (voor de kijker rechts).

Om de vlakke belichting te veranderen in een vormende belichting zorgen we dat het model met haar neus niet meer naar het midden van de uitgang wijst (figuur 3). In plaats daarvan draait ze haar gezicht, totdat aan háár linkerkant een schaduw ontstaat onder het jukbeen. Door deze schaduw kunnen we meer vertellen over de vorm van haar gezicht. Een bonus is dat je model extra slank lijkt. De bladeren op de achtergrond vormen een mooie achtergrond die niet afleidt, maar we zien nog steeds dat het haar aan onze rechterkant overgaat in de achtergrond. Er staat ons dus nog één ding te doen.

  1. Het model moet (mag) loskomen van de achtergrond.

Om dit te realiseren heb ik een flitser gebruikt. Deze flitser heb ik op het haar van mijn model gericht om duidelijk de grenzen van het haar af te bakenen (figuur 4). Ik hoop dat er weer mensen geholpen zijn met deze blog. Laat gerust een reactie achter (in alle beschaafdheid).

Figuur 4 Door het gebruik van een flitser kunnen we duidelijk zien waar ons model eindigt en waar de achtergrond begint.

Figuur 4 Door het gebruik van een flitser kunnen we duidelijk zien waar ons model eindigt en waar de achtergrond begint.

De taal van het licht

VlakVsGericht Fotograferen is het vastleggen van licht. Voordat we de foto’s kunnen maken die we willen maken, moeten we licht kunnen duiden. We moeten weten met welke elementen we kunnen spelen om onze ideeën om te zetten in een beeld.

Achter de onderstaande link vind je een uitleg over de vier eigenschappen van licht. Ik adviseer om hem full screen af te spelen en om met de pijltjestoetsen te navigeren. Hopelijk is het leerzaam. Schrijven met licht

Before & After

Ik ben maar gewoon een mens. Zelfs met goede belichting heb ik nog altijd een stukje “persoonlijkheid”. Vandaag wil ik laten zien hoe je die persoonlijkheid wegpoetst ;).

Ik wou het niemand anders aandoen, dus jullie zullen het met mijn wallen en rimpels…uhm persoonlijkheid… moeten stellen. Ieder doel vereist een andere aanpak. Op een gewone gezinsfoto hoeven we geen plastic gezichtjes te zien. Zie dit dus maar als een demonstratie en niet als het ultieme doel voor iedere foto.

Hieronder zien jullie mijn hoofd zoals het uit de camera kwam. Ik richtte een kleurfilter op de muur en scheen zacht licht op mijn gezicht. Hoewel ik natuurlijk zeer bijzonder knap ben, valt het wel op dat ik dankzij onze kleine man al een jaar lang geen nacht doorgeslapen heb. Bovendien ben ik ook de 18 wel gepasseerd, gelukkig…


1camera4web1schaduwenOgen4web1lichtdonker4web1SkinSmoothSharpen4web1oversmooth4web

Allereerst pak ik onderstaande zaken aan:

  1. Ik verwijder de meest storende elementen van de foto. Welke vinger steekt daar nog uit? Komt die van dezelfde hand? Ik had de lamp op de achtergrond ook wel wat beter kunnen richten. Pukkeltjes zijn nergens voor nodig en wat een boel losse haartjes overal. (Lees: ik had moeten pretoucheren).
  2. Ik maak de diepe schaduwen iets minder aanwezig. Wallen wat minder blauw en donker.
  3. Verder mogen de ogen wel wat sprankelender.

Afijn de eerste ronde levert de tweede foto op. Het is subtiel, maar wel een verbetering. Echter het grote geheime retoucheerwapen is wat mij betreft het aanpassen van de schaduwen en hooglichten. De volgende stap is dan ook om die zodanig te bewerken dat de aandacht naar de juiste delen van het gezicht gaat. Zie de derde foto.

Tot slot volgt het gladder maken van de huid en het verscherpen van het beeld. Dit kan je doen in verschillende gradaties en het wordt al snel teveel. Je wilt sowieso voorkomen dat je de huid blurt en dat er geen poriën te zien zijn. Op foto 4 en 5 zie je verschillende gradaties. Als je goed oplet dan zie je dat ik in de ene versie nog wel een lijntje op mijn voorhoofd heb, terwijl daar bij de andere weinig van over is.

Met fotobewerking kan je veel, heel veel doen. Optimaliseren van je eigen looks is één ding, maar je kan ook de totale sfeer van een foto aanpassen. Hieronder een voorbeeld uit dezelfde sessie, de bovenste foto is het origineel. Met relatief kleine aanpassingen zien we vier hele verschillende foto’s.

2camera4web Retouched Retouched2 retouched3

Mensen die me af en toe in het echt spreken wisten het al, maar nu kennen jullie allemaal mijn geheimpje. Ach het blijft gaaf om foto’s te bewerken en persoonlijkheid is ook leuk. Het is maar net in welke bui je bent.

persoonlijkheid

Kinderen

Volgende week ga ik fotograferen bij Kanteel kinderdagverblijf in BBS Boschveld. Het idee is om de kinderen te plaatsen in kleine fantasiewerelden. En ik ben druk met de voorbereidingen. Zo heb ik de halve Action leeg gekocht, heb ik de goederen met de hoogst haalbare entropie verspreid over onze vloer, en ben ik woest aan het fotograferen geslagen.

Ik weet nog niet hoe mijn wereldjes eruit gaan zien, maar ik heb zeker voldoende prullaria om een compositie mee te maken. Zie bijvoorbeeld het rijtje knopen hieronder.

Knopen

Wat ik ook heb is een nieuwsgierige peuter die alles, alles, alles te pakken krijgt dat niet veilig opgesloten is in een stevige, ondergrondse, stalen kluis. Vrij onhandig wel…..Zo vond ik haar onlangs terug in mijn lichttent (50x50x50 cm) met een grote verzameling onherkenbaar vervormd hobbymateriaal.

Eén van de voordelen van een huis volgebouwd met studiolampen is de mogelijkheid om weer eens een familiefoto te maken. Qua schaduwen is het allemaal een beetje dramatisch geworden, maar dat mag ook wel aangezien Bûwrby (Barbie) opgesloten zat in de koffer.  Toch een heftig momentje 😉

Koffer4web

Binnenkort meer over de kinder-/fantasiesessie. Nu eerst genieten van en met mijn eigen kids!

Muzerije cultuurbosch deel 2

De fotosessies voor de expositie “Nieuw Perspectief” zijn afgerond. Het was een project waarbij ik de kans kreeg om mezelf te ontwikkelen en om interessante mensen te ontmoeten en fotograferen. Heel gaaf!

In het kader van een nieuw perspectief heb ik illustratrice Saskia van Oversteeg (Sas Illustraties) in haar eigen illustratie gezet. Het was een hele toer, waarbij we een geschikte tekening moesten kiezen, de pose af moesten stemmen op het eindresultaat en ook nog een pen in het verhaal moesten zetten. Saskia’s illustraties zijn geïnspireerd op haar lange haren, dus ook die mochten niet ontbreken op de foto. Saskia deed het hartstikke goed en was super enthousiast. Zodoende hebben we een sprankelende foto kunnen maken waar alle elementen in terug komen. Saskia, bedankt!

Illustratie door Saskia van Oversteeg (sas illustraties)

Illustratie door Saskia van Oversteeg (sas illustraties)

Ook Amber, mijn favoriete ballerina, is nog één keertje langsgekomen. Ik had locaties gescout in Den Bosch waar we de verbinding konden leggen tussen de stad en cultuur. Als bijproduct heb ik nog een heel aardig plaatje van roeivereniging de Hertog kunnen maken.

Roeivereniging-De-Hertog-4web

Amber en ik hadden een gemeenschappelijke pechdag! De geplande zonsondergang werd een bewolkte bende. Toen we klaar waren om te gaan fotograferen in de stad, werden we opeens omver gereden door brandweerwagens. Wij opruimen, bleek dat de brandweer daar toch niet hoefde te zijn. Wij weer opbouwen. Het begon te regenen. Het was koud. Blablabla…..Gelukkig weet ze van aanpakken en was ze niet klein te krijgen. Zonder mouwen, jas of broek heeft ze geposeerd in de stad. Een dame in tutu blijkt overigens onweerstaanbaar voor de gemiddelde voorbijganger.

Anne van den Broek die de expositie organiseert, is met alle foto’s langs het theater aan de parade gegaan en de kans is groot dat ze daar onderstaande plaat zullen exposeren. Super om op een A-locatie te mogen hangen, toch?

1 Mei is de kick-off van de expositie om 20:00 uur in de Muzerije. Komt dat zien!

BalletDenBosch4Web